Zákulisní informace v rozhovoru s Tchibem
„Dbáme na to, aby naše podnikání bylo zodpovědné k přírodě i lidem a aby naši zákazníci mohli oblečení Tchibo používat co nejdéle. “
30. 7. 2024Vyzpovídali jsme Stanislawa Michalika, manažera e-commerce pro Polsko, Česko a Slovensko, který nám dal nahlédnout do zákulisí Tchiba. V rozhovoru se dozvíte například, co se skrývá za názvem Tchibo, jak dlouho trvá vývoj produktů nebo jak Tchibo přistupuje k udržitelnosti.
► Jaký je příběh značky Tchibo? Jak to celé začalo?
Příběh společnosti Tchibo začal v roce 1949 díky myšlence hamburského obchodníka Maxe Herze a jeho partnera Carla Tchilinga posílat čerstvou kávu poštou. Na znak díků věrným zákazníkům se káva posílala také s praktickou dózou nebo utěrkou na nádobí. V těch dobách to byla opravdu revoluční myšlenka.
Název Tchibo je odvozen od již zmíněného spoluzakladatele Tchilinga a německého slova Bohnen, které znamená v překladu do češtiny zrnka. V Německu se káva Tchibo brzy stala nejoblíbenější značkou a široká nabídka kávy se postupem času rozšířila o exkluzivní zboží z oblasti zařízení domácnosti, bytových doplňků, módy a sportu.
První prodejna Tchibo byla otevřena v roce 1955 v Hamburku a dnes po celém světě existuje více než 900 obchodů Tchibo a 300 kiosků Tchibo, k čemuž je ještě třeba přidat e-shopy v 8 evropských zemích.
► Jak byste vaši společnost popsali 3 slovy?
Káva, dědictví a rozmanitost.
► Jaký produkt je u zákazníků nejoblíbenější? Co se prodává nejvíc?
Na Slovensku a v Česku se těší velké popularitě zejména spotřební zboží v čele s oblečením pro ženy. Oblíbený je také kvalitní nábytek vyrobený v Německu a oblečení pro děti. Samozřejmě, mnozí zákazníci nakupují rádi zejména v našich Outletech nebo v online Slevovém obchodě, kde mohou najít nejlepší nabídky značky Tchibo.
Velmi zajímavé je sledovat rozdíly mezi kávovými preferencemi Slováků a Čechů. Češi nakupují v Tchibo hlavně plnoautomatické kávovary a zrnkovou kávu, Slováci preferují kávovary na kapsle Cafissimo.
► Jaký je postup při výběru nových produktů pro váš sortiment?
Celý proces uvedení nových produktů začíná přibližně 2 roky dopředu předvídáním budoucích trendů a situace na trhu. Do celého procesu patří kompletní návrh a vývoj výrobků, jejich testování až po uvedení na trh. Velmi důležitou součástí plánování je trvalá udržitelnost a trvalá kvalita.
► Máte Vy osobně nějaký oblíbený produkt, který používáte pravidelně? Nejoblíbenější kávu?
Mým momentálním favoritem je Qbo káva v kapslích a Qbo kapslový kávovar, které jsou momentálně dostupné pouze na německém trhu. Jde o velmi kvalitní a inovativní produkt, proto pevně věříme, že se nám ho v budoucnu podaří představit i našim českým a slovenským zákazníkům.
► Kde Tchibo vidíte za 5 let? Máte v plánu nějaké inovace?
Za pět let bude společnost Tchibo slavit 80. narozeniny. S tím přichází jistě nejen silná tradice a pevné postavení na trhu, ale také zopdovědnost firmy Tchibo vůči přírodě a lidem, o což se firma nepřetržitě snaží již několik let. K tomu chceme expandovat, růst, být ještě silnějším hráčem na trhu a neustále přinášet nové inovace kávového světa Tchibo.
► Jakou věc vnímáte ve vašem e-shopu jako největší výzvu?
Jako každá velká firma máme své mezinárodní pobočky řízené centrálou. Mnozí větší e-commerce hráči by mi dali za pravdu v tom, že taková struktura má mnoho výhod, ale přináší zároveň obtíže prosadit si lokální požadavky menších lokálních trhů.
Další výzvou je určitě neustále a zejména rychle se měnící trendy na trhu, ekonomická situace, silná konkurence firem pocházejících zejména z Asie, které nabízejí mnohem levnější, ale také mnohem méně kvalitnější výrobky. V tomto však máme jasno, vždy si budeme stát za hodnotami vyšší kvality a udržitelnosti.
► Co vás v práci nejvíc rozesmálo?
Pracujeme ve velmi rozmanitém mezinárodním týmu lidí, kteří pocházejí z různých zemí. Máme uvolněnou atmosféru a legrace nebo vtipy jsou na denním pořádku. Mnohdy se však spolu zasmějeme zejména ve vtipných situacích, které jsou úzce spojeny s jedinečností našich jazyků nebo kultur.
Například, jak víte, Češi, Slováci a Poláci sdílejí několik stejných slovíček s ovšem absolutně jiným významem. Například „jagody“ nejsou v překladu do češtiny nebo slovenštiny jahody, ale borůvky. Slovo láska není v polštině až tak poetické – znamená to hůl.
► Jak se vyrovnáváte s otázkou udržitelnosti a ekologických aspektů?
Udržitelnosti se věnujeme již 17 let. V každém kroku produktového cyklu našich výrobků maximálně dbáme na ohleduplnost vůči přírodě i lidem. Proto podporujeme naše pěstitele kávy a bavlny při přechodu na udržitelné hospodaření a získávání nezávislých certifikací. Máme také rozsáhlé programy pro textilní továrny v Asii, které cílí na omezování nebezpečných chemikálií používaných ve výrobě nebo zlepšování pracovních podmínek tamních dělníků.
Neustále hledáme i nové možnosti, jak pracovat s inovativními udržitelnými materiály nebo jak recyklovat cenné suroviny, ať už plastový odpad, kávovou sedlinu nebo třeba ananasové listy.
Dbáme na to, aby naše podnikání bylo zodpovědné k přírodě i lidem a aby naši zákazníci mohli oblečení Tchibo používat co nejdéle. Do roku 2025 chceme mít všechny textilní výrobky vyrobené zodpovědným způsobem a z udržitelných materiálů. Již nyní máme dobře našlápnuto, protože 99 % bavlny v našem textilním zboží pochází z udržitelných zdrojů.
Snižujeme také emise. V současnosti je kolem 80 % objemu světového zboží přepravováno po moři a do budoucna se očekává spíše nárůst. Námořní doprava je tak jedním z velkých zdrojů emisí CO2 a je také velkým ohrožením pro mořský ekosystém.
Zatímco v pozemní dopravě existuje několik bezemisních řešení a elektromobilita je na vzestupu, zelená plavidla nejsou prakticky dostupná. Proto jsme se již v roce 2021 společně s Amazonem a Patagonií a institutem Aspen založili alianci ZEMBA (Zero Emission Maritime Buyers Alliance), která se zaměřuje na dostupnost bezemisních plavidel v námořní dopravě. Společná výběrová řízení vytvářejí tlak na dopravce, aby uvedli na trh a nabízeli dostatek plavidel na zelený pohon.
► Věnujete se i monitorování spokojenosti zákazníků a zlepšení jejich nákupní zkušenosti?
Samozřejmě. Spokojenost našeho zákazníka je prvořadá. Spokojenost monitorujeme přes externí nástroje, hodnocení produktů, průzkumem spokojenosti a adekvátním řešením možných stížností. Jedním z příkladů je naše vylepšená aplikace Tchibo, která byla designována podle potřeb zákazníků nebo videokontrola – online inspekce kávovarů od Tchibo, kterou může zákazník použít pohodlně z domova. Ale také například průzkum spokojenosti s naším reklamačním postupem.
Děkujeme za rozhovor.
O Tchibo.cz
Známý prodejce kávy a celé řady dalších produktů od elektroniky, oblečení až po dekorace a doplňky do domácnosti.