Rozhovor s Tamsin.cz
O tom, jak se daří odvětví módy pro ženy a jakým nástrahám musí čelit v období koronavirové pandemie nebo Brexitu, jsme si povádali se zakladatelkou společnosti Lenkou O'Neill.
10. 2. 2021Velká Británie si ve světě módy vybudovala velmi významnou pozici. Je kolébkou módních ikon z řad královské rodiny, slavných hereček, zpěvaček i modelek. Proslavila se také jako domovina prvotřídních módních značek. Pokud jste vyznavačkou britské módy, neměl by vaší pozornosti uniknout e-shop Tamsin. Jeho zakladatelku, Lenku O'Neill, jsme si přizvali k našemu dalšímu rozhovoru. Povídali jsme si o proměnách ženského šatníku v době vyznačující se prací z domova, o nástrahách Brexitu i udržitelné módě.
► Vysvětlete našim čtenářům ve stručnosti, čím se váš e-shop zabývá.
Tamsin.cz je módní e-shop pro ženy, které se rády oblékají a zejména milují šaty. V nabídce nabízíme přes 6 000 módních stylů od britských značek a každý týden nabízíme v našem katalogu nové kolekce. Pyšníme se tím, že si naše oblečení oblékají moderátorky televizních zpráv, ale také maminky s dětmi, které se chtějí hezky oblékat do práce. A nebo slečna, která chce oživit svůj šatník o trendy novinku. Šaty si u nás zákaznice pořizují v cenové hladině od 599 Kč.
► Odkud se vzalo jméno e-shopu Tamsin?
Tamsin je ženské jméno, které pochází z Anglie. Chtěla jsem od prvopočátku vystihnout, že chceme nabízet módu pro ženy.
► Jak byste popsala začátky existence vašeho e-shopu? Jak daleko sahá jeho historie?
Tamsin je na trhu od roku 2010. Nejprve jsme posílali balíčky s oblečením z Anglie, a abychom navnímali potřeby našich zákaznic blíže, firmu jsme v roce 2015 přestěhovali do Čech. Tamsin vznikl ve stejnou dobu, kdy tu byl průkopníkem módy na internetu Zoot. Zároveň šlo i o dobu, kdy si mé kamarádky klepaly na čelo, když jsme se bavily o nakupování oblečení na internetu. Technologie však šly za posledních pár let rapidně dopředu a prodej oblečení na internetu je dnes běžným standardem. Každá desátá žena se zájmem o módu přijde na chuť nákupům oblečení na internetu.
► Jak byste popsala typického zákazníka vašeho e-shopu?
Naše žena je sebevědomá, ráda se obléká, a i přesto, že je skvělou maminkou, tak nezapomíná na sebe a záleží jí na tom, aby se líbila i svému protějšku. Naše zákaznice si oblíbila rafinované kousky, ráda se inspiruje trendy a je při výběru do svého šatníku hravá. Naše typická zákaznice sáhne po košilových šatech, elegantním bodýčku a nebo po momentální horké novince v podobě vinylových legín. Těší nás, že si u nás žena může vybrat jeden klíčový kousek, který lze hezky zkombinovat se zbývajícím šatníkem, a nestane se tak pouhou obětí módy.
► Jak se vašemu e-shopu vede v době koronavirové pandemie?
Musím konstatovat, že pandemie mírně otřásla módním trhem, a to díky vládním restrikcím, kdy nemůžeme nikam chodit a hezké oblečení vynosit ven. Je pravda, že internet v době pandemie o 40 % vyrostl, ale módě koronavirová pandemie nesvědčí. Z nás žen se staly učitelky, kuchařky, pekařky s vlastní pracovní náplní v domácím prostředí, kde není prostor na okázalé oblékání. Těšíme se, až se opatření zmírní a budou nás čekat hezká setkání s přáteli, svatby, oslavy a večírky.
► Přiměla vás tato pandemie něco zásadnějšího změnit?
Za poslední rok jsme se hodně koncentrovali na kategorie šaty, které jsou naším nosným pilířem prodejů a pandemie nás donutila přidat i jiné kategorie, protože se šaty přestaly prodávat. Do nabídky jsme zařadili topy, značkové domácí soupravy, tepláky, bodýčka a onesie (teplé a vtipné overaly). Pandemie globálně změní myšlení žen, jak nakupovat. Obecný strach, který může převládnout nad touhou jít nakupovat do obchodního centra, může ženy přesměrovat více k nákupům do onlinu, kde budou mít situaci pod kontrolou. Zároveň budou ženy klást větší důraz na to, do jakého módního kousku budou investovat.
► Od loňského března využívá značná část Čechů homeoffice. Změnil tento fakt nákupní chování vašich zákazníků? Váš e-shop nabízí přímo kategorii Oblečení do práce. Jak jde nyní na odbyt?
Obratově se nám navýšila kategorie topů a legín, které řadíme do oblečení do práce. To je způsobeno tím, že se naše zákaznice prezentuje na video hovorech, kde si obleče hezký top, aby nadále působila profesionálně a zároveň zůstala v domácím pohodlí. Určitě pociťujeme změnu chování nákupů oblečení na internetu, ale díky datům a postupného vyhodnocování směřujeme nabídku vůči potřebám našich zákaznic. Můžeme potvrdit, že u nás byly v prodeji vždy v prvním čtvrtletí populární plesové šaty díky plesové sezóně. Ta se bohužel kvůli pandemii letos nekonala. Obecně si pandemie žádá o dost skromnější šatník.
► Máte tip, na jaké střihy a barvy mají ženy vsadit na jaře, aby držely krok s aktuálními trendy?
Trendy jsou v současné situaci důležité, abychom se povzbudili a udělali si módním trendem radost. Z osmdesátek se nám vrací sáčka s vycpávkami. Nebudou chybět ani pastelové tóny šatů, overalů a kalhot nebo kabelky v tónu zářivé žluté barvy. Jaro nám osvěží karamelová barva trenčkotů, trendy budou tentokrát hýbat základní kousky (basics), které v sobě budou skýtat propracovaný detail nebo variace na malé černé šaty. V neposlední řadě vsaďte na barevné potisky. A nezapomeňte černou roušku jako módní doplněk jarní sezóny.
► Zaměřujete se na prodej oblečení z Velké Británie. Jak se vás konkrétně dotkl aktuální Brexit?
Brexit způsobil na trhu velké zmatky a nejistotu. Situaci ztížila dohoda, které bylo dosaženo na poslední chvíli, a zejména odchod Británie z jednotného trhu a celní unie. Celá nepřipravenost firem, přepravců a fyzických osob způsobila v prvních dnech kolaps na hranicích. Díky mé druhé společnosti ve Velké Británii se s tímto problémem dokážeme popasovat a jsme na nejlepší cestě, abychom objednávky doručovali opět do týdne. Necháme se překvapit, zda se plánovaná suverenita Británie s geopolitickým podtextem pod vlivem Borise Johnsona ukáže v budoucnosti jako ten správný krok.
► V čem jste lepší než vaše konkurence?
Je náročné čelit obrovské konkurenci, jako jsou němečtí hráči. Naše zákaznice oceňují naše pravidelné novinky a zůstávají nám věrné. Vždy nám dělá radost, že nám přibývají objednávky na nové kolekce, které se v nabídce ani neohřály. Snažíme se naše zákaznice v této náročné době hýčkat a to i v podobě dárečků. Spolupracujeme s kosmetickou značkou Ryor a zákaznicím posíláme vzorečky nových krémů, dále jsme si nechali ušít roušky od české značky dětských věciček unuo.cz a v neposlední řadě posíláme i zdarma módní časopis Joy nebo Marie Claire.
► Jedním z pilířů, na kterých vaše podnikání stavíte, je udržitelná móda. Co přesně si za tím můžeme představit? Co by nás jako zákazníky mělo na vlastnostech oblečení zajímat, když chceme být šetrní vůči přírodě?
Módní firmy začínají konat ve prospěch ochrany planety a udržitelnějšího životního stylu. Tyto kroky odpovídají za znepokojující zjištění, že móda spotřebovává více energie než letecký a lodní průmysl dohromady. Módní značky přichází s inovacemi a to například i tak, že z 15 plastových lahví lze vyrobit přízi na šaty nebo svetr, jak nám ukázala naše módní značka Boohoo. Zároveň nabízíme značku Little Mistress, která používá v kolekcích modifikované materiály z recyklované bavlny. Pevně věřím, že díky technologiím a našeho uvědomění k ohleduplnosti vůči přírodě nalezneme společné řešení, které uspokojí, jak nás módní spotřebitele, ale především životní prostředí.
► Prozradíte nám nějakou novinku, kterou v nejbližší době chystáte pro vaše zákazníky?
Každý týden přidáváme do naší nabídky horké novinky. Určitě se můžete těšit na prošívané bomber bundy, kostkované zateplené košile, úpletové šaty nebo kalhoty s širokými nohavicemi. I přesto, že procházíme náročnější dobou, tak se snažíme přicházet s novými kousky a oživovat tím vaše šatníky. Žena by se měla cítit ženou a koneckonců naším posláním je dělat ten svět krásnějším.
Děkujeme za rozhovor