Rozhovor se Smarty.cz
Pozvání do dalšího dílu naší série rozhovorů přijal Jan Novotný, Performance Marketing Specialist ve Smarty.cz. Povídali jsme si o prodeji moderních technologií a chytrých zařízení. Mimo jiné jsme se dozvěděli, že Smarty chce být leaderem v online vykupování a prodávání použitého zboží.
26. 3. 2021Smarty patří dlouhodobě k nejpopulárnějším internetovým obchodům, kde uživatelé Plné Peněženky nakupují chytrá zařízení a notebooky. O zkušenosti z více než devítiletého podnikání v oboru chytré elektroniky se s námi podělil Jan Novotný, který ve Smarty působí v roli Performance Marketing Specialisty.
► Vysvětlete našim čtenářům ve stručnosti, čím se váš e-shop zabývá.
Již více než 9 let jsme specialisté na chytrou elektroniku a vše, co se jí týká. Našim zákazníkům poskytujeme široký sortiment jak produktů, tak i služeb. V současné chvíli se na našem e-shopu nachází více než 10 000 produktů, které umíme doručit už do 60 minut, a to i o víkendu. Mimo široké nabídky produktů nabízíme také výkup starého zařízení, autorizovaný servis a také rozsáhlá firemní řešení pro velkoobchodní spolupráce. S e-shopem provozujeme také kamennou prodejnu Smarty Store umístěnou na Praze 1. Ta však v současné situaci slouží pouze jako výdejní místo.
► Jak byste popsal začátky existence vašeho e-shopu? Jak daleko sahá jeho historie?
Tak jako každý business, který začíná na zelené louce, jsme na začátku zažili těžší časy. Důležité je ale to, že jsme si z těchto obtížnějších začátků vzali zřejmě dosud nejužitečnější zkušenosti a vědomosti, na nichž stavíme do dnes. Důkazem dobře zvládnutého začátku je mimo jiné to, že po našem startu již nevznikl žádný nám podobný business.
► Všiml jsem si, že váš tým má více než 100 lidí. Přibližte nám, jaké zaměstnance vlastně potřebuje internetový prodejce „chytrých věcí“. Ať už jde o pozice nebo vlastnosti, které by měli tito zaměstnanci mít.
Ve Smarty.cz rozumíme našim lidem a víme, že mít v týmu dobré lidi je základ úspěchu celé firmy. Velký důraz při výběru proto klademe na to, aby nováček přesně pasoval jak do firemní kultury, tak i do dynamiky samotného týmu. Ačkoliv co se týče velikosti, start-up už dávno nejsme, ale přesto se nám stále daří zachovávat si některé jeho vlastnosti, jako je například pružnost rozhodování a rychlost, s jakou se u nás dějí změny. Také z toho důvodu je pro nás klíčové spolupracovat s lidmi, co se nebojí vzít za práci a mají skvělé nápady, jak věci dělat lépe. Příliš nezkoumáme, kdo na škole získal lepší titul nebo jak dobře znějící pozice v minulosti zastával, stojíme si za tím, že všechno se lze naučit.
► Máte nějaké motto, kterým se všichni ve vašem týmu řídíte?
Jistě! Nedávno dostalo naše B2B oddělení „novou tvář“ v podobě nového sloganu: „Není problém“. A jelikož jsme za dobu naší existence zjistili, že u nás opravdu téměř vše odpovídá téhle větě, stala se v podstatě i naším mottem. :)
► Preferujete ve firmě nějaký konkrétní hardware či software, od kterého očekáváte, že vám umožní pracovat efektivněji?
Co se týče software vybavení, musím uznat, že využíváme opravdu velké množství větších či menších nástrojů. Tím nejdůležitějším je u nás Office 365, díky kterému můžeme i přes větší množství zaměstnanců zůstat stále v jedné komunikační platformě. Rychle a přehledně pracujeme se sdílenými soubory, stejně jako pracujeme se stejnými nástroji – jako např. PowerPoint, Excel apod. Co do hardwaru, tak jsme vybaveni zařízeními značky Apple. To nám opět umožňuje konzistentní a efektivní práci se stejnými nástroji, a nedochází tak k technickým problémům při sdílení souborů, při práci s daty atp.
► Jak se vašemu e-shopu vede v době koronavirové pandemie?
Pokud existuje něco, kde se koronavirová pandemie projevila v pozitivním světle, tak to jsou jednoznačně e-shopy. Troufnu si říct, že všechny e-shopy (stejně jako my) zažívají nárůst ve vyšších desítkách procent. Napříč negativním vlivům pandemie na business a trh celkově jsme úspěšně spustili IT sortiment a nadále jej rozšiřujeme!
► S pandemií je spojena i domácí výuka školáků. Řada rodičů jim musela pro výuku pořizovat počítačovou výbavu. Projevilo se to na objednávkách vašeho e-shopu? Byl mezi prodávanými notebooky nějaký favorit, který rodiče nejčastěji pořizovali?
Tohle bohužel nedokážeme úplně přesně vyhodnotit, protože IT sortiment jsme spouštěli až ve druhém kvartále minulého roku, v této době se nám podařilo vystavit na e-shopu velké množství nových produktů včetně zmiňovaných notebooků. Úspěšné spuštění nového IT sortimentu nám naznačilo, že v době koronavirové pandemie můžeme očekávat zvýšený zájem právě o IT produkty – zejména o notebooky. Mezi favority pro kancelářskou práci či studium se nejvíce projevil HP 250 G7. Jedná se o notebook s numerickou klávesnicí, 512 GB diskem pro bezstarostné ukládání souborů a skvělým výkonem za velmi příjemnou cenu pod hranicí 16 000 Kč.
► Co se vám ve vašem e-shopu v loňském roce nejvíce povedlo a co vás naopak nejvíce zklamalo?
S dovolením začnu z druhého konce – tedy, co nás spíše zklamalo. Nikoho nepřekvapí, že zklamání bude pramenit hlavně z nastalé koronavirové situace. Neustálé změny týkající se zavírání, otevírání a opětovného zavírání prodejny, v nás nevyvolávaly pozitivní emoce. Ani nemohlo, jelikož nekonzistentní vládní opatření nás při komunikaci se zákazníky stavělo do role, kdy jsme to byli mnohdy právě my, kdo musel našim zákazníkům vysvětlovat, proč si nemohou na prodejně dokoupit pouzdro ke svému telefonu, který si objednali na e-shopu s vyzvednutím na prodejně. Z čeho však máme obrovskou radost, je to, jakým způsobem jsme tuto nepříjemnou dobu a situaci zvládli (a stále zvládáme). Jasně nastavená pravidla, racionální uvažování a osobní zodpovědnost každého z nás uvnitř Smarty byly a jsou klíčem k úspěšnému zvládnutí aktuální pandemie.
► Ve vašem e-shopu může zákazník narazit na i použité zboží. Jak dlouho už ho nabízíte a jak moc velký je o něj zájem?
Letos jsou to již 4 roky od spuštění prodeje použitých zařízení a jejich vykupování. Od té doby jsme ušli velkou cestu s ohledem na zlepšení zákaznické zkušenosti, vylepšili jsme výkupní podmínky a prezentaci samotných produktů jsme taktéž posunuli o několik úrovní výše. Již od začátku cítíme v použitých zařízeních velký potenciál, a proto mu věnujeme poměrně hodně času a úsilí. Naším cílem je být leaderem v online vykupování a prodávání použitého zboží.
► Kdybyste si měl vybrat jediné zařízení z vaší nabídky, bez kterého byste se nedokázal obejít, kterého by to bylo?
Kávovar. Nic nezačne pracovní den lépe než kvalitní káva z kávovaru. :) Pokud bychom se zaměřili přímo na zařízení určené k práci, tak se jistě nedokážu obejit bez notebooku a dvou monitorů.
► V čem jste lepší než vaše konkurence?
Osobně jako jednu z nejdůležitějších výhod vidím flexibilitu, s jakou dokážeme efektivně řešit vzniklé situace. Díky jednoduché organizační struktuře a téměř neexistujícím schvalovacím procesům máme možnost realizovat vlastní nápady a inovace velmi rychle, čímž se nám daří implementovat nové nástroje a procesy dostatečně efektivně k udržení strmého firemního růstu. Jednou z dalších výhod jsou vlastní záruky, které nabízíme svým zákazníkům, velmi silná firemní zóna, rychlost doručení objednávky a zákaznická péče, která je k dispozici i o víkendu.
► Prozradíte nám nějakou novinku, kterou v nejbližší době chystáte pro vaše zákazníky?
Pro naše zákazníky máme neustále nějaké novinky a vylepšení. Snažíme se jít naproti jejich potřebám. Namísto prozrazení některých připravovaných novinek bych tak spíše zmínil ty, které jsme nedávno realizovali. Jedná se mimo jiné o již zmíněné doručení do 60 minut po Praze prostřednictvím služby Liftago, možnost vyzvednutí objednávky na Smarty skladě Zličín, dostupnost zákaznické péče i o víkendu nebo možnost využití vykoupení starého zařízení ONLINE – tedy bez nutnosti návštěvy prodejny.
► Je něco, co byste poradil vašim zákazníkům před tím, než se rozhodnou pro nákup u vás, aby byli s vybranými produkty spokojeni?
Doporučuji důkladné pročtení popisků produktů, který náš tým produktových manažerů vypracovává s velkou kvalitou a zaměřením na informační hodnotu. Důležité je také navštívit sekci s recenzemi, kde naši zákazníci popisují své pozitivní, ale i negativní zkušenosti s již zakoupeným produktem. Inspirujte se jimi. Jsou totiž o krok před vámi, neboť produkt již vlastní.
Děkujeme za rozhovor